Qabul qilingan normativ-huquqiy hujjatning tartibga solish ta’sirini baholashdan o‘tkazish bo‘yicha
2024-04-10 09:20:00 / Vazirlik yangiliklari

|
1. |
Qabul qilingan normativ-huquqiy hujjatning (bundan buyon matnda normativ-huquqiy hujjat deb yuritiladi) tartibga solish ta’sirini baholashni (bundan buyon matnda TSTB deb yuritiladi) amalga oshiruvchi davlat organ yoki tashkiloti nomi |
O‘zbekiston Respublikasi Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar vazirligi |
|
2. |
Normativ-huquqiy hujjatning turi, nomi va rekvizitlari |
Vazirlar Mahkamasining “Xorijiy tillarni o‘rganishni omalashtirishni samarali tashkil etish chora-tadbirlari to‘g‘risida” 2021-yil 19-maydagi 312-son qarori |
|
3. |
Normativ-huquqiy hujjatning loyihasi ishlab chiqilganda tayyorlangan TSTB bo‘yicha hisobot va TSTB to‘g‘risida xulosalar mavjudligi to‘g‘risida ma’lumot |
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 15-martdagi PQ–5025-son qaroriga asosan fuqarolarning huquq va erkinliklariga ta’sir ko‘rsatuvchi qonunchilik hujjatlari 2023-yilga qadar tartibga solish ta’sirini baholashdan o‘tkazilmaganligi uchun loyiha yuzasidan TSTB hisoboti to‘ldirilmagan. |
|
4. |
Normativ-huquqiy hujjatni TSTBdan o‘tkazish uchun asos |
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2024-yil 9-yanvardagi |
|
5. |
Tartibga solish ta’sir ko‘rsatayotgan obyektlar va/yoki subyektlar (manfaatdor tomonlar) |
Tartibga solish ta’sir ko‘rsatayotgan obyektlar: Xorijiy tillarni o‘rganishni tashkil etish borasidagi munosabatlar, shuningdek, ta’lim muassasalariga o‘qituvchilarni ishga qabul qilish bilan bog‘liq munosabatlar. Tartibga solish ta’sir ko‘rsatayotgan subyektlar: ta’lim muassasalari; o‘qituvchilikka talabgorlar; o‘qituvchilar; o‘quvchi va talabalar; sohaga mas’ul davlat boshqaruvchi organlari. |
2-bob. Tartibga solish maqsadlariga erishilganligi va natijadorligi to‘g‘risida ma’lumotlar
|
6. |
Normativ-huquqiy hujjatning amal qilishi natijasida erishilgan maqsadlar va ko‘rsatkichlar: |
|||||
|
Loyihasi ishlab chiqilgan davrda qo‘yilgan maqsadlar |
Prognoz qilingan indikativ ko‘rsatkichlar |
Qo‘yilgan maqsadlarga erishilganligi to‘g‘risida ma’lumot |
Erishilgan indikativ ko‘rsatkichlar |
O‘lchov birligi |
Hisoblash usullari |
|
|
Xorijiy tillarni o‘rganishni ommalashtirish bo‘yicha tashkiliy chora-tadbirlarni samarali amalga oshirish |
1-ko‘rsatkich |
Respublika xalq ta’limi muassasalarida faoliyat yurituvchi xorijiy tillar o‘qituvchilari 42 451 ta bo‘lib, 2021-yil sertifikatga ega o‘qituvchilar soni 2541 ta (5,8%) bo‘lgan bo‘lsa, mazkur ko‘rsatkich 2022-yil 1-yanvarga kelib 4 330 tani (10,2%) tashkil etgan. O‘sish ko‘rsatkichi 70% |
1-ko‘rsatkich |
|||
|
2-ko‘rsatkich |
2-ko‘rsatkich |
|||||
|
7. |
Normativ-huquqiy hujjatdagi tartibga solish usulini qo‘llashda vujudga kelgan ijobiy va salbiy oqibatlar tahlili: |
|
|
Ijobiy |
Salbiy |
|
|
Mazkur hujjatning qabul qilinishi natijasida ta’lim sifati yaxshilanishiga ko‘maklashadi. Xususan, aholining xorijiy tillarni o‘rganishga bo‘lgan qiziqishi oshgan. Respublikadagi 10130 ta maktabda ingliz tili o‘qituvchilari soni 42451 tani tashkil etadi. 2021-yil 1-iyun holatiga sertifikatga ega o‘qituvchilar soni 2541 ta ya’ni 5,5%ni tashkil etgan bo‘lsa, mazkur ko‘rsatkich 2022-yil 1-yanvarga kelib 4330 tani ya’ni 10,2%ni tashkil etgan. |
2023/2024 o‘quv yili uchun respublika davlat oliygohlari magistraturasiga jami 17 128 ta qabul parametrlari tasdiqlandi. Mazkur o‘rinlarda tanlovda ishtirok etish uchun belgilangan talab darajasidagi sertifikatga ega bo‘lgan 10 977 nafar abituriyentlar onlayn ro‘yxatdan o‘tdi. Respublika davlat oliygohlari magistraturasiga qabul natijalariga ko‘ra 6 393 nafar abituriyentlar magistraturaga tavsiya etildi. Shundan, 3 238 nafari davlat granti, 3 155 nafari to‘lov-kontrakt asosida tavsiya etildi. Shu bilan birga yutuqlarga ko‘ra imtiyozlarga ega va nogironligi bo‘lgan talabgorlardan 839 nafari kvotadan tashqari tavsiya etildi. Shundan, 687 nafari davlat granti, 152 nafari to‘lov-kontrakt asosida tavsiya etildi. Tasdiqlangan qabul parametrlariga nisbatan jami 10 735 ta (62,7%) o‘rinlar vakant qolmoqda. Jumladan, davlat granti asosida 5700 ta, to‘lov-kontrakt asosida – 5035 ta. Bunda asosan iqtisodiyot tarmoqlari uchun muhim bo‘lgan muhandislik (82,4%), ishlab chiqarish (87,5%), veterinariya (85,9%), qishloq va suv xo‘jaligi (92,4%), sog‘liqni saqlash (76,8%), fizika va tabiiy fanlar (81,3%), qurilish (87,4%) sohalarida 75 foizdan ortiq o‘rinlar vakant qoldi (ilova). Tegishli sertifikatga ega bo‘lgan 3 745 nafar abituriyentlar qabul parametrlari doirasida tanlovda ishtirok etib bakalavriat diplom bali o‘rtacha ko‘rsatkichi bo‘yicha talabalikka tavsiya etilmadi. 2022/2023 o‘quv yilida davlat oliygohlari magistraturasi uchun jami 16 933 ta qabul parametrlari tasdiqlandi. Yozgi qabul natijalariga ko‘ra 3 352 nafar abituriyentlar magistraturaga tavsiya etildi. Shundan, 1 777 nafari grant, 1 575 nafari kontrakt asosida tavsiya etildi. Tasdiqlangan 16 933 ta qabul parametrining 13 581 ta (grant - 7 075 ta, kontrakt - 6 506 ta) o‘rni vakant qoldi. Yozgi qabul natijalarigi ko‘ra vakant qolgan qabul parametrlari hisobiga 2022/2023 o‘quv yili qishki qabuli amalga oshirildi. Qishki qabul natijalariga ko‘ra, 98 ta oliygohiga jami 6 263 nafar, jumladan grant asosida 3 517 nafar, kontrakt asosida 2 746 nafar, shuningdek qo‘shimcha grant va kontrakt asosida 160 nafar imtiyozli talabgorlar talabalikka tavsiya etildi. Shu bilan birga talab darajasidan past bo‘lgan sertifikatga ega 4 350 nafar talabgorlar magistraturani bitirgunga qadar talab darajasidagi sertifikat olish sharti bilan istisno tariqasida qabul qilindi. Qishki qabul natijasiga ko‘ra 7 603 ta (davlat granti - 3 666 ta, kontrakt - 3 937 ta) o‘rin vakant qoldi. |
|
3-bob. Normativ-huquqiy hujjatning samaradorligi (foyda va xarajat tahlili) to‘g‘risida ma’lumotlar
|
8. |
Normativ-huquqiy hujjatning amal qilishi munosabati bilan keltirilgan foyda va (yoki) yuzaga kelgan xarajatlarning tavsifi: |
||||||
|
Xarajat va foyda turi |
Miqdoriy ko‘rsatkichlar |
||||||
|
2021-yil |
2022-yil |
2023-yil |
|||||
|
Bevosita xarajatlar |
|||||||
|
Xorijiy tillarni o‘rganish bo‘yicha to‘lovlar |
|
6,000,000 (oyiga o‘rtacha 600 ming so‘mdan 10 oy) |
6,000,000 (oyiga o‘rtacha 600 ming so‘mdan 10 oy) |
||||
|
Milliy hamda unga mos bo‘lgan horijiy til sertifikatlarini olish bo‘yicha to‘lovlar |
|
405,000 (BMHning 1,35 baravari) x 5,219 (talabgorlar soni) = 2,113,695,000 so‘m |
429,000 (BMHning 1,35 baravari) x 10,977 (talabgorlar soni) = 4,709,133,000 so‘m |
||||
|
Bilvosita xarajatlar |
|||||||
|
Xarajat turi |
Manfaatdor tomon (soni) |
||||||
|
Ma’muriy sarf-xarajatlar |
|||||||
|
Xarajat turi |
Manfaatdor tomon (soni) |
||||||
|
Bevosita foyda |
|||||||
|
Foyda turi |
Manfaatdor tomon (soni) |
||||||
|
Bilvosita foyda |
|||||||
|
Foyda turi |
Manfaatdor tomon (soni) |
||||||
|
Jami foyda va xarajatlar |
|||||||
|
Foyda |
|||||||
|
Xarajatlar |
|||||||
|
Sof joriy qiymat |
|||||||
|
9. |
Normativ-huquqiy hujjatning amal qilishi natijasida tartibga solinadigan tadbirkorlik subyektlarining toifasi bo‘yicha soni (ulushi) o‘zgarishining ko‘rsatkichlari |
|||
|
Yillar kesimida |
Mikrofirmalar |
Kichik korxonalar |
Yirik korxonalar |
|
|
2021-yil |
||||
|
2022-yil |
||||
|
2023-yil |
||||
4-bob. Normativ-huquqiy hujjatning raqobat muhitiga ta’siri
|
10. |
Normativ-huquqiy hujjatning raqobat muhitiga ta’sir ko‘rsatgan oqibatlar (salbiy/ijobiy) tavsifi: |
|
|
Tovar ishlab chiqaruvchi yoki xizmat ko‘rsatuvchi xo‘jalik yurituvchi subyektlarning (yetkazib beruvchilar) doirasi va sonini cheklashi (cheklamasligi) |
Cheklamaydi |
|
|
Yetkazib beruvchilarning o‘zaro raqobatlashish imkoniyatini chegaralashi (chegaralamasligi) |
Chegaralamaydi |
|
|
Yetkazib beruvchilarning bozor munosabatlarida o‘zaro raqobatlashishga qiziqishini pasaytirishi (pasaytirmasligi) |
Pasaytirmaydi |
|
|
Iste’molchilar uchun kerakli axborotni tanlash imkonining chegaralanishi (chegaralanmasligi) |
Chegaralamaydi |
|
5-bob. TSTB bo‘yicha hisobot muhokama qilinganligi to‘g‘risida ma’lumot
|
11. |
TSTB bo‘yicha hisobotni jamoatchilik muhokamasidan o‘tkazish natijalari to‘g‘risida ma’lumot: |
||||
|
TSTB bo‘yicha hisobotni muhokama qilishning identifikatsiya raqami |
|||||
|
TSTB bo‘yicha hisobot muhokamaga qo‘yilgan davr |
Boshlanishi |
Tugashi |
|||
|
Kelib tushgan takliflarni ko‘rib chiqish natijasi |
|||||
|
Jami takliflar soni |
Qabul qilingan |
Rad etilgan |
|||
6-bob. Normativ-huquqiy hujjatni baholashga imkon beradigan boshqa ma’lumotlar
|
12. |
Ma’lumotlar |
7-bob. Xulosa
|
13. |
TSTBdan o‘tkazish natijalari bo‘yicha normativ-huquqiy hujjatdagi tartibga solish usullarining amal qilish maqsadga muvofiqligi yoki ularni bekor qilish zarurligi to‘g‘risida xulosa. |
14.Normativ-huquqiy hujjatning loyihasi ishlab chiqilganda tayyorlangan TSTB bo‘yicha hisobot va TSTB to‘g‘risida xulosalar (mavjud bo‘lsa) ushbu hisobotga ilova qilinadi.
15. Mazkur hisobotning to‘g‘riligi va keltirilgan ma’lumotlarning ishonchliligini tasdiqlayman.
